Ce este Spark?
Astăzi vreau să vă vorbesc despre Spark. Un serviciu de car sharing care este prezent în România de ceva timp. Spark pune la dispoziție doar mașini full electric, la prețuri accesibile pentru utilizarea lor urbană.
În acest articol am să vă prezint acest serviciu pe care l-am testat în urmă cu ceva timp și, de asemenea, ce mașini am reușit să testez. Vă spun sincer că am fost reticent când am auzit prima dată de acest tip de serviciu. M-am gândit doar la cât de complicată poate fi utilizarea lui și la ce costuri ascunse are. Doar trăim în România și, cum spune românul, suflăm și în iaurt. Nu am o experiență în închirierea mașinilor, iar singura mea experiență cu utilizarea unui serviciu de închiriere a fost cu Lime, cunoscutul serviciu de închiriere trotinete.
Ei bine, să utilizezi Spark este la fel de simplu precum ai utiliza Lime… bine, nu chiar așa simplu, pentru că este necesar să ai un permis de conducere valabil pentru categoria B și minimum 1 an experiență de condus.
Ce trebuie să faci?
În primul rând, trebuie să îți instalezi aplicația Spark pe telefon. Sigur știi să o găsești în Google Play/Play Store, pe Android, sau în AppStore, pe iOS. După ce ai aplicația instalată va trebui să îți creezi un cont și să furnizezi toate datele care îți sunt solicitate. De asemenea, va fi nevoie să îți introduci și un card bancar de pe care se va face plata pentru cursele pe care le vei efectua. La înregistrare va trebui să platești și o taxa de 15 lei, dar nu te teme, pentru că nu vei pierde acești bani. În contul tău în aplicație vei primi un voucher de 50 de lei pe care îi poți utiliza în următoarele 60 de zile.
Avantaje
PArcarea
Parcarea este permisă doar în zona predefinită pe hartă în aplicație. În ultima vreme au apărut noi zone. De asemenea, poți beneficia de parcare gratuită în toate parcările publice din București, dat fiind că toate mașinile din flota Spark sunt electrice.
Încărcarea
Toate mașinile electrice pot fi încărcate în stațiile partenere Spark, pe care le găsiți marcate pe harta din aplicație. Costurile de încărcare sunt ZERO, mai mult decât atât, Spark te răsplătește pentru fiecare încărcare cu puncte bonus pe care le poți folosi să închiriezi o mașină pentru o zi.
ECO-Friendly
Trebuie să recunoaștem că o mașină electrică nu este total eco-friendly, dar, privind din punctul de vedere al emisiilor de noxe în trafic, ele au cu siguranță un avantaj. Să mai menționez că sunt și foooooarte silențioase?
Aria de acoperire
Așa cum spuneam mai sus, Spark adaugă în mod constant noi zone, încât să acopere tot orașul și să fie cât mai accesibil. Vei primi mesaje din partea lor mereu când adaugă zone sau mașini noi, vei primi adesea și oferte promoționale. Practic, eu am reușit să testez 3 mașini cu doar 15 lei (suma achitată pentru înscriere), restul fiind din bonusul de înscriere.
Aplicația
Prin intermediul aplicației Spark vei putea face rezervarea, deschiderea/închiderea mașinii, plata cursei și vei avea acces la istoricul curselor. De asemenea, vei avea acces la o hartă a punctelor de încărcare disponibile, unde să încarci mașina în cazul în care rămâi fără curent. Vei găsi voucherele cadou pe care le primești, precum și punctele de fidelitate, pentru că Spark te răsplătește cu câte un punct eGO pentru fiecare leu cheltuit. Mai mult decât atât, dacă încarci mașina vei primi alte puncte cadou. Aceste puncte bonus pot fi convertite ulterior în vouchere de o zi cu care poți să închiriezi o mașina. Am să detaliez mai jos prețurile.
Ce nu mi-a plăcut la aplicație?
GPS + Date
Din păcate, există și câteva lucruri care nu mi-au plăcut.
La fiecare cursă pe care am făcut-o, m-am lovit de aceleași probleme, chiar și după verificarea update-urilor atât la telefon, cât și la aplicație. Atunci când deschid aplicația fără a avea GPS-ul, aplicația se deschide normal și pot rezerva mașina, doar că interacțiunea cu harta este mai dificilă în acest fel. În momentul în care deschid GPS-ul pentru a putea găsi mai repede o mașină în zona de interes, aplicația pur și simplu o ia razna. Timp de aproximativ 30 de secunde, pierd în mod repetat conexiunea la date și la GPS. Acest lucru nu l-am pățit cu nicio altă aplicație de ride sharing, fie ea Lime, Bolt, Uber etc.
Deschiderea/Închiderea mașinii
Altă problemă deranjantă este faptul că nu pot deschide mașina din aplicație atunci când am ajuns lângă ea. Inițial m-am găndit că poate am ajuns eu prea devreme, dar nu are nicio legătură. Am observat că, dacă ies din aplicație și deschid din nou rezervarea, pot deschide mașina fără probleme.
Închiderea mașinii se face fără nicio problemă. Dar, dacă închid GPS-ul în timpul cursei, problema cu pierderea conexiunilor reapare atunci când redeschid GPS-ul și vreau să închid cursa.
Istoricul curselor
O alta problemă, dar care nu este deranjantă, este legată de istoricul curselor. În aplicație poți avea acces la istoricul curselor efectuate, dar am observat că acesta nu este foarte precis. Sunt momente în care, pe harta pe care vezi istoricul, traseul este reprezentat printr-o linie dreaptă între două puncte, ceea ce înseamnă că mașina a pierdut conexiunea cu GPS-ul sau traficul de date este atât de mare în rețeaua Spark încât este destul de greu de efectuat monitorizarea.
Zone de parcat
Chiar dacă cei de la Spark adaugă în permanență zone și mașini noi, rămân unele zone ciudat alese. De exemplu, pe unul din bulevardele mari din oraș, este o parcare în spic, unde oricine poate parca, nefiind o parcare de reședință sau cu plată, dar nu am putut închide sesiunea. Eu, fiind pe trotuar în fața mașinii, eram în zona permisă, dar mașina, fiind pe carosabil, în parcare, era în afara zonei. De asemenea, la intrarea pe un alt bulevard, în zona marcată ca fiind parcare nu am putut să închid sesiunea, deși eram în mijlocul zonei de parcare. Am mutat mașina 4 metri mai în față și am putut închide sesiunea.
Autonomia din aplicație
Autonomia menționată în aplicație nu este, din păcate, cea reală. Am constatat că la una din mașini era cu 50 km mai mult decât avea mașina în realitate. Această neconcordanță te poate afecta în cazul în care ești grăbit și nu ai timp să cauți o stație de încărcare pentru a putea închide sesiunea. În aplicație, mașina avea o autonomie de 120 km, iar în masină, aceasta era de aproximativ 70.
Să trecem la mașinile testate
Renault Zoe
Date tehnice*
1. Autonomie de până la 300 km
2. 5 locuri, cu patru uși
3. Sistem conectare Bluetooth, sistem de navigatie, camera pentru marșarier, lumini cu aprindere automată
4. Încărcare rapidă Type 2 AC cu până la 22 KWh
* Informațiile sunt preluate de pe site-ul Spark România
Prețuri
Pentru primele 15 minute de utilizare a mașinii te va costa 8,85 lei, după care vei plăti 0,59 lei pe minut de utilizare.
Dacă dorești să închiriezi mașina pentru o zi, te va costa 175 lei, de luni până duminică, în limita a 150 km. După ce depășești 150 de km, vei fi taxat suplimentar cu 0,75 lei/km.
Rezevarea mașinii te va costa 0 lei dacă ajungi la ea în maximum 15 minute. Dacă nu reușești să ajungi în 15 minute, poți să mai prelungești cu încă 15 minute, dar vei fi taxat cu 6 lei. Dacă prelungești cu 30 de minute, te costă 12 lei.
Poți inchiria mașina și cu puncte eGO contra sumei de 3.500 de puncte.
Părerea mea
Zoe este o mașină ușor de condus. Te urci, apeși butonul de Start/Stop, bagi în viteză și pleci. Interiorul mi-a plăcut, nu mi-a dat impresia de o mașină ieftină, nici de o mașină scumpă. Este destul de bine realizată la interior și nu am simțit că sunt într-o mașină așa mică pe cât pare din exterior.
În timpul condusului mi-a plăcut cât de lin și ușor răspunde la comenzi. Stă foarte bine pe șosea și te va duce exact acolo unde vrei. Poți folosi comenzile de pe volan ca să controlezi diverse funcții ale mașinii, ceea ce o face destul de prietenoasă cu șoferul… Comenzile de pe volan, precum și cele ale computerului de bord sunt intuitive și nu vei avea probleme. Ceasurile de bord sunt afișate electronic printr-un ecran grafic. Frânarea este cu recuperare de energie, ceea ce înseamnă că, atunci când frânați, o parte din energie este recuperată și trimisă înapoi în baterii pentru a le încărca.
Zoe beneficiază de 2 moduri de condus, normal și eco. Din ce am observat eu, la mașinile cu care am mers, modul eco este selectat automat, ceea ce m-a cam deranjat. Aș fi vrut să pornească în modul normal și apoi să îl schimb eu. Recunosc că, la prima cursă, nu mi-am dat seama că merg cu modul eco. Nu am găsit o funcție care să îmi permită reglarea gradului de frânare în momentul în care nu mai apăs accelerația. Frânarea automată este destul de slabă.
Nu am reușit să folosesc navigația, care nu era disponibilă pe niciuna dintre mașinile Zoe pe care le-am testat. În meniul computerului de bord aceasta era prezentă ca opțiune, dar fără a se deschide vreo hartă.
Consumul variază destul de mult. Am mers cu mașinile cu farurile aprinse, faza scurtă, degivrarea pornită la lunetă, temperatura în mașină la 21 de grade și radio pornit. Dacă opresc câte o funcție pe rând, obțin o creștere a autonomiei cu 5 până la 10 km. Modul eco aplicat peste aceste funcții nu aduce mai mult de 2 – 3 km per funcție. Practic, mergând cu farurile aprinse pe faza scurtă în modul normal și restul oprit, autonomia ajunge la aproximativ 30 km, iar cu modul eco variază între 5 și 10 km.
Accelerația pot să spun că nu m-a impresionat. Nu am simțit acel înfipt în scaun în modul normal, de fapt nu am simțit vreo modificare notabilă între cele două moduri de condus.
New Renault Zoe
DATE TEHNICE*
1. Autonomie de până la 300 km
2. 5 locuri, cu patru uși
3. Sistem conectare Bluetooth, sistem de navigație, cameră pentru marșarier, lumini cu aprindere automată
4. Încărcare rapidă Type 2 AC cu până la 22 KWh
* Informațiile sunt preluate de pe site-ul Spark România.
Prețuri
La fel ca la Renault Zoe, pentru primele 15 minute de utilizare a mașinii te va costa 8,85 lei, după care vei plăti 0,59 lei pe minut de utilizare.
Dacă dorești să închiriezi mașina pentru o zi, te va costa 175 lei, de luni până duminică, în limita a 150 km. După ce depășești 150 km vei fi taxat suplimentar cu 0,75 lei/km.
Rezevarea mașinii te va costa 0 lei dacă ajungi la ea în maximum 15 minute. Dacă nu reușești să ajungi în 15 minute, poti să mai prelungești cu încă 15 minute, dar vei fi taxat cu 6 lei. Dacă prelungești cu 30 de minute, te costă 12 lei.
Poți inchiria mașina și cu puncte eGO contra sumei de 3.500 de puncte.
Părerea mea
O să râdeți, dar mi-a luat cam 2 minute să pot pleca de pe loc cu ea.
Am urcat, am apăsat butonul și nu am reușit să o bag în viteză (drive). Spre deosebire de modelul anterior, noul Zoe are în permaneță aprins ecranul cu ceasurile de bord. La modelul anterior, bordul se aprindea abia după ce mașina a pornit. Este posibil să nu fi apăsat eu butonul suficient de tare pentru că mașina nu a pornit și nu am putut pune mașina în modul drive.
După ce am depășit acest moment, condusul a fost o plăcere. Senzația este diferită față de vechiul Zoe. Mașina parcă se ține un pic mai bine pe drum, iar frânarea automată este un pic mai puternică. Schimbătorul de viteze este mic, finisajele la interior sunt la fel de bune și nu ai senzația că mergi cu o mașină ieftină. La fel ca modelul anterior, Zoe are camera de marșarier care te ajută să parchezi foarte bine. Eu sunt obișnuit ca parcările cu spatele să le fac uitându-mă în oglinzi, dar camera simplifică mult lucrurile. Din păcate, pe mașina cu care am mers nici nu există partea de navigație. În locul iconiței de navigație era afișat –/– .
În cazul autonomiei nu am observat vreo modificare. Ca și la modelul anterior, aceasta se păstrează între aceleași valori. Nici în cazul accelerației nu am văzut vreo modificare. Practic, noul Zoe este o mașina la care cei de la Renault nu au schimbat foarte mult. Au lucrat la restilizarea bordului mai degrabă.
La exterior ambele mașini sunt aproape identice, singura diferență fiind farurile de ceață din bară: la noul Zoe, acestea sunt mai mari.
Skoda CITYGO e IV
Date tehnice*
1. Autonomie de până la 260 km
2. 81 CP motor
3. 4 pasageri
4. Sistem de încărcare rapidă oferind 80% în 30 de minute, folosind stații fast-charging din rețeaua parteneră
* Informațiile sunt preluate de pe site-ul Spark România.
Prețuri
Pentru primele 15 minute de utilizare a unei Skode te va costa 7,35 lei, după care vei plăti 0,49 lei pe minut de utilizare.
Dacă dorești să închiriezi mașina pentru o zi, te va costa 125 lei, de luni până duminică, în limita a 150 km. După ce depășești 150 km, vei fi taxat suplimentar cu 0,75 lei/km.
Rezevarea mașinii te va costa 0 lei dacă ajungi la ea în maximum 15 minute. Dacă nu reușești să ajungi în 15 minute, poți să mai prelungești cu încă 15 minute, dar vei fi taxat cu 6 lei. Dacă prelungești cu 30 de minute te costă 12 lei.
Poți inchiria mașina și cu puncte eGO contra sumei de 2.500 de puncte.
Părerea mea
Ooooooooo DAAAAAA!
Deși toate cele 3 mașini sunt simpliste la interior, ceea ce nu mă deranjează, căci chiar nu cred că ai nevoie de atâtea butoane și opțiuni când conduci, Skoda Citigo e IV este un fel de Cenușăreasa.
Mașina este micuță… adică mică la prima vedere. La exterior, pare banală, nici nu cred că ai zice că e electrică, poate doar grila din față să o dea de gol. Aproape că ai zice ca este un Volkswagen Lupo, iar cele două Zoe sunt cam de mărimea unui Polo. Interiorul este foarte clasic, de-a dreptul clasic, poate doar lipsa zgomotului produs de un motor termic sau micile detalii electronice o scot din lumina unei mașini clasice. Pornirea se face cu cheie, ceasurile de bord sunt clasice, bordul este clasic, old style.
Pentru că Citigo nu beneficază de un computer de bord cu ecran grafic, cei de la Skoda au fost destul de inventivi și au montat un suport de telefon exact în centrul bordului, încât să fie ușor de văzut. Din păcate, nu am reușit să îmi pun telefonul, ori suportul era prea mic, ori nu am găsit eu cum să îl deschid mai mult. Sistemul acesta l-am mai văzut pe noua Dacie.
Inițial, când am urcat, am avut impresia că am urcat într-un Polo sau o Corsa. Dar suportul de telefon și finisajele destul de atent realizate mi-au adus un zâmbet pe față. Nu sunt la același nivel ca la Zoe, dar e ceva ce te face să ridici din sprânceană și să zici… Pe bune!? Tu ești electrică? Și… bagi cheia în contact, pui în drive, apeși accelerația și… uaaaaa. De unde uaaaaa? Așa am zis și eu. A apărut Cenușăreasa. Mașinuța aceasta trage bine!! Poate pentru că e ușoară, căluții trag mai bine trăsura.
Senzația în interior nu a fost la fel ca la Zoe, am simțit că este o mașină mică, dar deloc leneșă, chiar foarte sprintenă, fâșneață, cu care te poți strecura foarte ușor în orașul acesta.
Frânarea automată… am simțit-o bine. Chiar simți când ridici un pic piciorul de pe accelerație. Am reușit chiar și o plecare de pe loc cu scârț, cum zic unii.
Skoda are 3 moduri de condus, din care 2 sunt eco. Adică avem modul eco și eco+ . Diferența dintre ele… Nu am observat, nu la cum am condus eu, fiind plin de entuziasm și cu sprânceană încă ridicată… În modul eco, apare în bord un mesaj prin care sunt atenționat că modul de condus va avea de suferit, iar în modul eco+ totul este la nivelul grav. Îmi pare rău că nu am putut reține mesajul exact, dar m-a făcut să zic: Cui îi pasă? E o jucarie mașina asta.
Pe final...
Nu am apucat, încă, să testez și celelalte două mașini din flota Spark. Urmăresc să prind un Nissan Leaf. Din păcate, ultima dată când am căutat acest model, erau doar două mașini disponibile, dar in părți diferite ale orașului, una în nord și cealaltă în sud. BMW-ul nu prea mă atrage, dar, dacă voi avea ocazia, îl voi testa.
Mi-ar plăcea să văd navigația pe mașinile care au această funcție și cel mai interesant ar fi ca pe harta de navigație să fie prezente și zonele de parcare.
Chiar dacă aplicația are mici bug-uri, chiar merită să încerci măcar o dată Spark.
Fiecare mașină are în portbagaj cablul de încărcare și un card pe care îl puteți utiliza când vreți să încărcați mașina. Urmați pașii din aplicație și nu veti avea nicio problemă. Nu este nevoie să rămâneți lângă mașină cât timp aceasta se încarcă. După ce mașina începe să se încarce, o închideți din aplicație și sesiunea de condus se va închide.
Legat de preț/cursă, pot să spun că, pentru aceeși cursă cu Bolt, de exemplu, aș fi dat cu cel puțin 5 lei mai mult. Nu am dat pe niciuna din cursele de până acum mai mult de 15 lei. Dar acest preț diferă foarte mult și de ora la care mergi, din cauza traficului.
Pentru utilizarea lor urbană, aceste mașini sunt suficiente. Nu le-aș folosi și nu m-aș baza pe ele la drum lung din cauza autonomiei și a stațiilor de încărcare. La drum lung, apar mai mulți factori care fac ca autonomia să scadă suficient cât să ai o grijă în plus.
Încercați Spark, o să vă placă!